FANDOM

Podział lwów nie został całkiem jednoznacznie ustalony. Tradycyjnie wyróżniane podgatunki zostały wydzielone głównie na podstawie zasięgu występowania i różnic w wyglądzie lwów. Wszystkie podgatunki lwa pochodzą od jednego przodka, który żył około 55 tysięcy lat temu, a różnice genetyczne między nimi są niewielkie. Lwy azjatyckie różnią się od tych z Afryki, ale to też nie są zbyt duże różnice.

Poniżej podano tylko te podgatunki, które są akceptowane przez większość naukowców, bo istnieją też takie, które występują tylko u jednego czy kilku badaczy (ogólnie, w systematyce lwów panuje niezły bałagan...).

Lew azjatycki (perski, indyjski)

Lew azjatycki
Lew azjatycki 2
Polska nazwa Lew azjatycki
Łacińska nazwa Panthera leo persica
Występowanie Indie
Długość ciała Samice: 140-170 cm
Samce: 170-200 cm
Kolor sierści piaskowa, rudo-płowa, szarawa
Grzywa długa, niezbyt gęsta, dwukolorowa
Sto lat temu lwy azjatyckie były na skraju wyginięcia - wtedy na wolności bowiem zostało zaledwie 13 osobników. Dzięki ścisłej ochronie lwów w indyjskim parku narodowym Gir Forest podgatunek przetrwał. Obecnie, w 2015 roku, park zamieszkuje 523 lwy azjatyckie.

Wygląd

Lwy azjatyckie są odrobinę mniejsze od swoich afrykańskich kuzynów. Mają także charakterystyczną fałdę luźnej skóry ciągnącą się wzdłuż brzucha, której nie mają lwy innych podgatunków. Ich sierść jest barwy od płoworudej do szarej, czasami ma srebrzysty połysk. Na grzbiecie jest widoczny szeroki, rozmyty pas ciemnej sierści. Grzywa samców rośnie mniej obficie na głowie (uszy są zawsze odsłonięte), ale kępka włosów na ogonie i na łokciach jest większa.

Aito the asiatic lion by nightspiritwing

Lew azjatycki Aito - postać nightspiritwing

Zamieszkanie

Lwy azjatyckie zamieszkują tylko i wyłącznie park narodowy Gir Forest w północno-zachodnich Indiach. W planach jest stworzenie drugiej populacji w parku narodowym Kuno Wildlife Sanctuary (także w Indiach), by uratować ten podgatunek przed całkowitym wyginięciem w razie epidemii lub kataklizmu na terenie jednego parku.

Fandom Króla Lwa

Lwy azjatyckie nie pojawiają się w serii ,,Król Lew" - to po prostu niemożliwe. Czasem artyści tworzą własne postacie, które są przedstawicielami tego podgatunku.

Lew berberyjski

Lew berberyjski
Lew berberyski-2
Polska nazwa Lew berberyjski
Łacińska nazwa Panthera leo leo
Występowanie Północna Afryka
Długość ciała Samce: 230 – 280 cm
Kolor sierści jasnobrązowa lub płowa (ciepły odcień)
Grzywa bardzo gęsta i długa, ciemna

Wygląd

Lwy berberyjskie wyróżniała bardzo długa i ciemna grzywa, która rozciągała się od ramion do brzucha. Był jednym z największych podgatunków lwa, a może i nawet największym afrykańskim kotem.

Zamieszkanie

Lwy berberyjskie żyły w północnej Afryce od Maroko do Libii i Egiptu, włączając w to góry Atlas (niskie temperatury w tych górach spowodowały taki rozrost grzywy). Niestety, podgatunek ten wyginął na wolności w XX wieku - ostatniego dzikiego lwa berberyjskiego zastrzelono w 1942 roku. Małe populacje mogły przetrwać do lat '60-tych w Maroko i Algerii. Zdaniem naukowców istnieje szansa na przywrócenie tego podgatunku dzięki potomkom hodowanym w ogrodach zoologicznych i kolekcji króla Maroka (ale nie będą to już lwy ,,czystej krwi").

Fandom Króla Lwa

Fluffy marula by ashpri

Marula, starożytyny król Lwiej Ziemi - postać Ashpri

Lwy berberyjskie rzadko kiedy pojawiają się w fanfiction. Pewne cechy tego podgatunku miał komiksowy Malka (owłosione uszy, zamieszkanie wśród gór, bardzo ciemna i duża grzywka), ale musielibyśmy znać jego oficjalny dorosły wygląd, by to potwierdzić. Poza fandomem Króla Lwa, przedstawiciel tego podgatunku pojawił się w Opowieściach z Narnii, jako Aslan.

Lew angolski (Katangi)

Lew angolski
Lew Katangi-0
Polska nazwa Lew angolski
Łacińska nazwa Panthera leo bleyenberghi
Występowanie Południowo-zachodnia Afryka
Wielkość ?
Kolor sierści złocista
Grzywa długa, puszysta, jasna

Wygląd

Te lwy mają jasną, złotą sierść. Samce mają często grzywę jaśniejszą od sierści, a włosy w grzywie dorosłego lwa angolskiego są długie i puszyste (oczywiście jeśli osobnik jest zdrowy i dobrze odżywiony).

Zamieszkanie

Lwy z Katangi zamieszkują południowo-zachodnią Afrykę. Żyją w Namibii, Angoli, Zairze, zachodnim Zimbabwe i Zambii oraz północnej Botswanie. Lubią tereny suche, stąd ich jasne ubarwienie.

Fandom Króla Lwa

Lwy z bardzo jasną grzywą są dość powszechne w fanowskich opowiadaniach i pracach (zwykle bez świadomości, co to za podgatunek). Nie zauważono natomiast żadnego takiego lwa wśród postaci kanonicznych.

Lew masajski

Lew azandyski

Lew południowoafrykański
Lew z Kalahari
Polska nazwa Lew południowoafrykański
Łacińska nazwa Panthera leo krugeri
Występowanie Południowa Afryka, w tym region Kalahari
Długość ciała Samice: 235 – 275 cm

Samce: 260 – 320 cm (z ogonem)

Grzywa Normalnej wielkości, złoto-czarna, kępki włosów na łokciach

Lew południowoafrykański (Transwalu)

Wygląd

Lwy południowoafrykańskie to zgrabne i naturalnie szczupłe drapieżniki. Samce mają zazwyczaj normalnie rozwinięte grzywy i małe kępki włosów na łokciach. Grzywa dorosłego osobnika jest zwykle dwukolorowa, złoto - czarna (im starszy, tym więcej czerni, młode lwy mają całkiem żółtą grzywę).

W obrębie tego podgatunku zdarzają się także osobniki o prawie białym futrze. Jest to efekt mutacji - leucyzmu. Białe lwy Transwalu żyją w ogrodach zoologicznych na całym świecie i w kilku afrykańskich rezerwatach.

Zamieszkanie

Ten podgatunek żyje w południowej Afryce, włączając w to Park Narodowy Krugera i kotlinę Kalahari. Są to tereny sawann i półpustyń.

Fandom Króla Lwa

Szczupła sylwetka oraz bure futro lwów południowoafrykańskich kojarzy się trochę... ze Złoziemcami, nieprawdaż? Kto wie, może Wyrzutki miały swoich przodków w południowej Afryce ;)

Lew senegalski

Lew senegalski
Lew senegalski
Polska nazwa Lew senegalski
Łacińska nazwa Panthera leo senegalensis
Występowanie Zachodnia Afryka
Długość ciała Jak u lwów azjatyckich
Sierść Płowa, szarawa
Grzywa Słabo rozwinięta, jasna

Wygląd

Uważa się, że lwy senegalskie są mniejsze i delikatniej zbudowane od lwów z południowej Afryki, mają także dłuższe nogi i mniejsze grzywy. Są bliżej spokrewnione z lwami azjatyckimi niż lwami z południowo- i wschodnioafrykańskimi.

Zamieszkanie

Zamieszkują Afrykę Zachodnią, na południe od Sahary. Obecnie populacja jest bardzo nieliczna i rozproszona, zajmuje mniej niż 15% swojego historycznego zasięgu (według niektórych źródeł 1.1%). W niewoli jest zarejestrowanych 13 lwów podgatunku P. l. senegalensis, głównie w Australii.

Fandom Króla Lwa

brak informacji

Ciekawostki

  • Lwy angolskie można zobaczyć na żywo we wrocławskim zoo. Swój dom ma tam małe stadko złożone z trzech lwic i jednego samca. Łącznie, w ogrodach zoologicznych na całym świecie żyje tylko 51 lwów angolskich.

Źródła

Galeria